STRATEGIES FOR PSYCHOLOGICAL FOLLOW-UP ON ADOPTIVE PARENTALITY: NOTES ABOUT GROUP EXPERIENCES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.38034/nps.v29i67.549

Keywords:

Adoption, Adoptive parenting, Bond, Groups, Public policy

Abstract

This article aims to analyze the importance of group spaces in psychological counseling, both for applicants for adoption and for mothers and fathers after adoption. Altogether, there were three groups that met six times each, during 2019. The groups were free of cost, closed, fortnightly and took place in the evening in a psychological service of a public university in the country. As a method of analyzing group intervention, questionnaires were applied before and after the groups were conducted. The completed questionnaires were tabulated and categorized for qualitative and descriptive data analysis. The main results point to the importance of group spaces as useful places for elaborating the motivations and anxieties that characterize the adoption process. There is a sign of the need to build public policies aimed at adoptive parenting, which promote group follow-ups, both to applicants, as well as to mothers and fathers by adoption.

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Author Biographies

Paulo Ricardo de Araújo Miranda, Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC, Florianópolis/SC

Graduando em Psicologia pela Universidade Federal de Santa Catarina, foi bolsista de extensão no Projeto “Grupos Reflexivos com pretendentes, mães e pais por adoção”, atuando como cocoordenador de grupos.

Juliana Gomes Fiorott, Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC, Florianópolis/SC

Possui graduação em Psicologia pelo Centro Universitário FADERGS. É mestre (2020) e doutoranda (Bolsista CAPES) em Psicologia pela Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC. Participa como extensionista e coordenadora de grupos no projeto de extensão “Grupos Reflexivos com pretendentes, mães e pais por adoção”. Faz parte da equipe do Laboratório de Psicologia Social da Comunicação e Cognição (LACCOS).

Andréia Isabel Giacomozzi, Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC, Florianópolis/SC

Possui graduação em Psicologia pela Universidade Federal de Santa Catarina (1998), mestrado (2004) e doutorado em Psicologia também pela UFSC (2008). Realizou doutorado Sanduíche na Universidade de Estudos de Pádua, em 2006, como bolsista CAPES, e Estágio no CRIPS (Centro de Pesquisa e Informação em Prevenção da Sida) Ile-de-France, Paris, em 2007, como bolsista do Departamento Nacional de DST e Aids no escopo da cooperação Brasil-França. Atualmente, é professora adjunta do Departamento de Psicologia da UFSC e PPGP – Programa de Pós-graduação em Psicologia da UFSC.

Andréa Barbará da Silva Bousfield

Possui graduação em Psicologia pela Universidade Católica de Pelotas (2000), mestrado (2004) e doutorado (2007) em Psicologia pela Universidade Federal de Santa Catarina, bem como Pós-doutorado no Instituto Universitário de Lisboa - ISCET-IUL - Lisboa - Portugal (2017) e Pós-doutorado na Università degli Studi di Padova - Unipd - Itália (2018). Atualmente é professora associada do Departamento de Psicologia da UFSC e do PPGP – Programa de Pós-graduação em Psicologia da UFSC.

Published

2020-08-31

How to Cite

Miranda, P. R. de A., Fiorott, J. G., Giacomozzi, A. I., & Bousfield, A. B. da S. (2020). STRATEGIES FOR PSYCHOLOGICAL FOLLOW-UP ON ADOPTIVE PARENTALITY: NOTES ABOUT GROUP EXPERIENCES. Nova Perspectiva Sistêmica, 29(67), 85–97. https://doi.org/10.38034/nps.v29i67.549

Issue

Section

Artigos