Development of Self-knowledge and life project in Vocational Guidance: a case report

Authors

DOI:

https://doi.org/10.38034/nps.v29i68.518

Keywords:

Vocational guidance, Adolescence, self-knowledge, reflexive process

Abstract

Vocational Guidance (OV) when carried out with adolescents encourages self-knowledge, the formation of skills, competences and knowledge required for the elaboration of life projects, including promoting psychological support to these subjects who face several challenges in this stage of the life cycle. In this sense, it’s report a case of OV whose participant was a young man of 22 years old, enrolled in a pre-university preparatory course. The intervention had an informative and formative character, was subsidized by constructivist and socio-constructionist epistemologies, aimed at developing self-knowledge and facilitating the construction of life projects. Throughout the seven meetings, the student was able to perceive himself in a web of social relationships which influence the constitution of his way of being. As a conclusion, the structure of the OV practiced brought together elements of the clinical and educational order, such characteristics favored the development of personal resources for the planning and execution of the participant's life project.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

José Tadeu Acuna, Programa de pós-graduação em Psicologia do Desenvolvimento e Aprendizagem, Universi-dade Estadual Paulista (UNESP), Bauru, SP

Psicólogo. Pedagogo. Mestre e doutorando em psicologia do desenvolvimento e aprendizagem. Atualmente desenvolve pesquisas em Psicologia Social, Psicologia Escolar e Educacional.

References

Acuna, J. T., & Feijó, M. R.(2019). Desenvolvimento do autoconhecimento em Orientação Profissional: possibilidades práticas. In: M. R. Feijó., E. G. Júnior.,D. C. Campos., H. F. Cardoso,, & M. L. Camargo. (orgs) Primeiros passos na atuação do psicólogo em orientação profissional e de carreira e psicologia organizacional e do trabalho. p.15-31 Araraquara: Letraria.

Acuna, J. T., Donegá, N. L., & Feijó, M. R. (2014). Construção de projeto de vida: conhecendo os determinantes da escolha. In M. R. Feijó., E. G. Junior., D. C. Campos., H. F. Cardoso,,& M. L. Camargo (orgs.). Experiências de formação em psicologia organizacional e do trabalho: práticas em gestão de pessoas, saúde do trabalhador e orientação profissional.p. 56-66. Bauru: Joarte

Acuna, J. T., Silva, N. R. da., & Camargo, M. L. (2013). Processo de orientação profissional do informativo ao formativo: contribuições da psicologia social sócio-histórica. In: D. C. Campos., E. G. Junior., & L. M. Camargo. (orgs). Trabalho e contextos organizacionais: práticas interventivas. p. 216-225. Bauru: Joarte.

Andrade, J. M. de., Meira, G. R. de. J. M., & Vasconcelos, Z. B. de. O processo de orientação vocacional frente ao século XXI: perspectivas e desafios. Psicol. cienc. prof., Brasília, v. 22,n. 3, p. 46-53.

Bauman, Z. (2001). Modernidade líquida. Rio de Janeiro: Jorge Zahar.

Bock, A. M. B., & Aguiar, W. M. J. (1995). Por uma prática promotora de saúde em Orientação Vocacional. In: A.M.B. Bock. (Org.). A escolha profissional em questão. São Paulo: Casa do Psicólogo.

Bock, S. D. (2014). Orientação profissional: a abordagem sócio-histórica. Cortez Editora.

Bohoslavsky, R. (1982). Orientação vocacional: A estratégia clínica. São Paulo, SP: Martins Fontes. (Original publicado em 1971).

Camargo, M. L., Feijó, M. R., Junior, G. E., Campos, D. C., & Cardoso, H. F. (2018). Experiências de estágio em Psicologia Organizacional e do Trabalho e Orientação Profissional: conexões entre teoria e prática no mundo do trabalho. Araraquara: Letraria.

Camps, C. I. C. D. M., Barcelos, T. F., & Vaisberg, T. M. J. A. (2014). Atendimento ser e fazer e escolha profissional: Estudo sobre eficácia clínica. Boletim de Psicologia, 64(140), 21-32.

Denborough, D., & Ncube, N. (2011). Atendendo crianças que vivenciaram traumas: a árvore da vida. Nova Perspectiva Sistêmica, 39, 92-101.

Dessen, M. A., Costa, J., & Áderson, L. (2005). A ciência do desenvolvimento humano: tendências atuais e perspectivas futuras. Artmed Editora.

Feijó, M. R., & Marra, C. (2004). Mapa das Redes Culturais: um instrumento para o trabalho com casais e famílias em contexto de migração. São Paulo: Via Lettera, v.1, n. 2, p. 27-42.

Frabetti, K, C., Thomazelli, C., Feijó, M. R., Camargo, M. L., & Cardoso, H. F. (2015). Práticas Narrativas e Orientação Profissional: a possibilidade de desconstrução de estereótipos ligados às profissões. Nova Perspectiva Sistêmica, v. 24, n. 53, p. 41-55.

Levenfus, R. S. (2016). A orientação vocacional em contextos clínicos e educativos. Porto Alegre: Artmed.

Levenfus, R. S.; Soares, D. H. P. (2009). Orientação vocacional ocupacional. 2° Ed. Porto Alegre: Artmed.

Müller, M. (1988). Orientação Vocacional: Contribuições clínicas e educacionais. Porto Alegre: Artes Médicas.

Noriega, J. A. V., Albuquerque, J. B. de J., Alvarez, F. L., Oliveira, L. M. S., & Coronado, G. (2002). Autoconceito em uma população do nordeste brasileiro. Revista PSICO, v. 33, n.1, p. 37-52.

Paixão, M., & Figueiredo, M. (1996). Trabalho e século XXI: you say goodbye, I say hello. Revista Resposta, no. 70, p.18-26.

Sousa, R. J. G. de., Feijó, M. R., Camargo, M. L., Campos, D. C., Junior, E. G., & Cardoso, H. F. Projeto de Extensão Universitária em Orientação Profissional (OP) para jovens: uma parceria entre universidade e instituição formadora de aprendizes. RAÍZES E RUMOS, v. 2, n. 2, p. 18, 2015.

Spaccaquerche, M. E., Fortim, I. (2009). Orientação profissional: passo a passo. São Paulo: Paulus.

Super, D. E., & Junior, M. J. B. (1980). Psicologia ocupacional. São Paulo: Atlas. ( Tradução de Esdras do Nascimento e Jair Ferreira dos Santos).

Veinstein, S. B. (1994). Gelvan de la eleccion vocional ocupacional – estrategias e tecnicas. Buenos Aires: Marymar.

Yin, R. K. (2005). Estudo de caso: planejamento e métodos. 3. ed. Porto Alegre: Bookman.

Published

2021-04-28

How to Cite

Acuna, J. T. (2021). Development of Self-knowledge and life project in Vocational Guidance: a case report. Nova Perspectiva Sistêmica, 29(68), 91–104. https://doi.org/10.38034/nps.v29i68.518

Issue

Section

Artigos