Dialogues between mothers and fathers

thinking about group practice with a reflective team in adoptive parenting

Authors

DOI:

https://doi.org/10.38034/nps.v32i77.751

Keywords:

adoption, groups, reflective team

Abstract

This article reports on the experience of adoption applicant groups with the involvement of a remote reflective team, as well as analyzes the participants' perception of this practice. Fourteen individuals took part in the study. The main results indicate that both the group and the reflective team significantly contributed to a deeper reflection on adoption, enhancing the participants' knowledge and sense of belonging within the group setting. The experience points to a fruitful relationship in employing reflective teams for group interventions with adoption applicants. We suggest that future studies and interventions be conducted with other reflective groups addressing different themes. The importance of establishing and strengthening projects aimed at adoptive parenthood, which provide support beyond the mandatory course offered by the Judiciary in accordance with the law, is emphasized to enable a significant space for reflection on the adoption process, without evaluative intent.

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Author Biographies

Juliana Gomes Fiorott, Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC), Florianópolis/SC

Doutoranda em Psicologia pelo Programa de Pós Graduação em Psicologia da Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Mestre em Psicologia pelo Programa de Pós Graduação em Psicologia da Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Psicóloga pelo Centro Universitário Fadergs. Docente nos cursos de Psicologia e Direito da Faculdade Anhanguera. É participante do projeto de extensão “Grupo reflexivo para mães e pais por adoção” (UFSC).

Luiza Rodrigues Melo, Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC), Florianópolis/SC

Graduanda em psicologia pela Universidade Federal de Santa Catarina, pesquisadora de Iniciação Científica no Núcleo de Pesquisa Margens (Modos de Vida, Família e Relações de Gênero) no projeto “Grupo de homens repensando masculinidades - mapeando experiências e potencialidades para o enfrentamento da violência contra mulheres na Grande Florianópolis”.

Ana Julia Santana Vicente, Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC), Florianópolis/SC

Graduada em Psicologia pela Universidade Federal de Santa Catarina.

Andréia Isabel Giacomozzi, Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC), Florianópolis/SC

Possui graduação em Psicologia pela Universidade Federal de Santa Catarina (1998), mestrado (2004) e doutorado em Psicologia também pela UFSC (2008). Realizou doutorado Sanduíche na Universidade de Estudos de Pádua, em 2006, como bolsista CAPES, e Estágio no CRIPS (Centro de Pesquisa e Informação em Prevenção da Sida) Ile-de-France, Paris, em 2007, como bolsista do Departamento Nacional de DST e Aids no escopo da cooperação Brasil-França. Atualmente, é professora adjunta do Departamento de Psicologia da UFSC e PPGP – Programa de Pós-graduação em Psicologia da UFSC.

Published

2023-12-01

How to Cite

Fiorott, J. G., Rodrigues Melo, L., Santana Vicente, A. J., & Giacomozzi, A. I. (2023). Dialogues between mothers and fathers: thinking about group practice with a reflective team in adoptive parenting. Nova Perspectiva Sistêmica, 32(77), 69–84. https://doi.org/10.38034/nps.v32i77.751

Issue

Section

Artigos